Akordy zmniejszone (Diminished chords)
Akordy zmniejszone (Diminished chords) zbudowane są z kolejno następujących po sobie dwóch interwałów tercji małej (3 półtony/progi)(rys1). W przypadku akordu C zmniejszonego (Co / Cdim) będą to: tercja mała C - Eb oraz kolejna tercja mała Eb - Gb. Tym samym otrzymaliśmy zestaw dźwięków budujących akord Co /
Cdim czyli
C - Eb - Gb.
Rys.1.
Interwał (tj. odległość) pomiędzy pierwszym a trzecim dźwiękiem akordu zmniejszonego (zobacz też: akordy zmniejszone) określany jest jako kwinta zmniejszona (d5 - diminished fifth, zobacz też: interwały) i zawiera
6 półtonów, inaczej odległy jest o 6 progów na tej samej strunie gitary.
Akord zmniejszony różni się więc od dwóch poprzednich grup akordów, które poznaliśmy czyli: durowych (major)
i molowych (minor), które to zamykały się w obrębie kwinty czystej tj. odległości 7 półtonów.
Akord zmniejszony zapisywany jest czasami jako akord molowy z obniżoną kwintą mb5 (minor flat five). Biorąc za przykład akord Do / Ddim (tabelka poniżej) widzimy, że od akordu Dm (mol / minor) różni się wyłącznie obniżeniem trzeciego składnika czyli kwinty:
Dm - D F A (zobacz też: akordy molowe)
Dmb5 - D F Ab = Do / Ddim
Dźwięki składowe wybranych akordów zmniejszonych (Diminished chords)
Nazwa akordu | Pryma (P1) | Tercja mała (m3) | Kwinta zmniejszona (d5) |
Co (Cmb5) | C |
Eb |
Gb |
Do (Dmb5) | D | F | Ab |
Eo (Emb5) | E | G | Bb |
Fo (Fmb5) | F | Ab | Cb |
Go (Gmb5) | G | Bb | Db |
Ao (Amb5) | A | C | Eb |
Bo (Bmb5) | B | D | F |
Write a comment