Akordy zmniejszone (Diminished chords)

Akordy zmniejszone (Diminished chords)


Akordy zmniejszone (Diminished chords) zbudowane są z kolejno następujących po sobie dwóch interwałów tercji małej (3 półtony/progi)(rys1). W przypadku akordu C zmniejszonego (Co / Cdim) będą to: tercja mała C - Eb oraz kolejna tercja mała  Eb - Gb. Tym samym otrzymaliśmy zestaw dźwięków budujących akord Co / Cdim czyli
C - Eb - Gb.  


Rys.1.

Interwał (tj. odległość) pomiędzy pierwszym a trzecim dźwiękiem akordu zmniejszonego (zobacz też: akordy zmniejszone) określany jest jako kwinta zmniejszona (d5 - diminished fifth, zobacz też: interwały) i zawiera
6 półtonów, inaczej odległy jest o 6 progów na tej samej strunie gitary.

 

Akord zmniejszony różni się więc od dwóch poprzednich grup akordów, które poznaliśmy czyli: durowych (major)
i molowych (minor), które to zamykały się w obrębie kwinty czystej tj. odległości 7 półtonów.

 

Akord zmniejszony zapisywany jest czasami jako akord molowy z obniżoną kwintą mb5 (minor flat five). Biorąc za przykład akord Do / Ddim (tabelka poniżej) widzimy, że od akordu Dm (mol / minor) różni się wyłącznie obniżeniem trzeciego składnika czyli kwinty:

 

Dm     -   D  F  A  (zobacz też: akordy molowe)

Dmb5 -   D  F  Ab  = Do / Ddim


Dźwięki składowe wybranych akordów zmniejszonych (Diminished chords)

Nazwa akordu Pryma (P1) Tercja mała (m3) Kwinta zmniejszona (d5)
Co (Cmb5) C

Eb

Gb
Do (Dmb5) D F Ab
Eo (Emb5) E G Bb
Fo (Fmb5) F Ab Cb
Go (Gmb5) G Bb Db
Ao (Amb5) A C Eb
Bo (Bmb5) B D F

Zobacz też: podstawowe chwyty...

                   budowa akordów...

                   interwały...

Write a comment

Comments: 0