Akordy zwiększone (Augmented chords)
Akordy zwiększone (Augmented chords) zbudowane są z kolejno następujących po sobie dwóch interwałów tercji wielkiej (4 półtony/progi)(rys1). W przypadku akordu C zwiększonego (Caug / C+) będą to: tercja wielka C - E oraz kolejna tercja wielka E - G#. Akord C zwiększony posiada więc dźwięki: C - E - G#, co różni
go od podstawowego akordu durowego podniesieniem trzeciego składnika czyli kwinty o pół tonu do góry (z G na G#).
Rys.1.
Interwał (tj. odległość) pomiędzy pierwszym a trzecim dźwiękiem akordu zwiększonego (zobacz też:akordy zwiększone) określany jest jako kwinta zwiększona (A5 - augmented fifth, zobacz też: interwały) i zawiera
8 półtonów, inaczej odległy jest o 8 progów na tej samej strunie gitary.
Akord zwiększony różni się więc od trzech poprzednich grup akordów, które poznaliśmy czyli: durowych (major), molowych (minor) i zmniejszonych (diminished), które to zamykały się w obrębie kwinty czystej (P5) tj. odległości 7 półtonów (durowe i molowe) oraz kwinty zmniejszonej (d5) czyli 6 półtonów (akordy zmniejszone).
Dźwięki składowe wybranych akordów zwiększonych (Augmented chords)
Nazwa akordu | Pryma (P1) | Tercja wielka (M3) | Kwinta zwiększona (A5) |
Caug (C+) | C |
E |
G# |
Daug (D+) | D | F# | A# |
Eaug (E+) | E | G# | C |
Faug (F+) | F | A | C# |
Gaug (G+) | G | B | D# |
Aaug (A+) | A | C# | F |
Baug (B+) | B | D# | G |
Write a comment